dinsdag 3 april 2012

Pysanka, Ukrainian Easter egg


Al sinds kindertijd vraag ik me af hoe die mooie beschilderde eieren (Pysanka, Ukrainian Easter egg) geschilderd worden. Ik ben al met alle soorten verf aan de slag geweest, maar niets werd zo mooi als dat ik had gehoopt. Leve google ik had het gevonden. Het blijk een soort batik te zijn maar dan met eieren. Ik had pas een setje voor batik gekregen van mijn ouders toen ze terug kwamen uit Indonesië, en ik dacht pigment heb ik in overvloed, dus eitje. Maar nee het pigment wilde niet voldoende oplossen en het batik houdertje was wat aan de grove kant. Eieren verven 1.0 was mislukt.

Maar nu ik dit al wist moest ik alle weten. Dus weer googlen. En daar had ik het:
www.pysanka.nl Ik heb een hele set besteld. De verf, de bijenwas en kistka’s had ik al met 2 dagen in huis en ben aan de slag gegaan. Eerst teken je met hete was in de kistka op het ei wat je wit wil laten en daarna dompel je het ei een paar minuten in de lichte verf. Dit herhaal je een aantal keer met een steeds donkerdere kleur. En als laatst het spannendste: het verwijderen van de was. En mijn eerste ei vond ik een grote verassing. Eieren verven 2.0 geslaagd.

Nog het meest leuke, al 4 familieleden waren zo enthousiast dat ze het ook wilden proberen. Behalve dat
het erg gezellig is geweest vond iedereen het erg leuk om te doen. En ik weet nu al dat dit een jaarlijks terugkerend evenement gaat worden. Het is ook nog eens verslavend!!

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...